Axul mașinii este o componentă portantă și grea folosită într-un vehicul motorizat. Denumit și semiarbor sau axe CV, arborii de osie transferă forța de rotație de la sistemul de transmisie al vehiculului dvs. la roțile care sunt atașate la osii.
Axele sunt proiectate pentru a suporta sarcini grele, inclusiv masa proprie a vehiculului în sine, a încărcăturii și a călătorilor. Deși acestea sunt construite pentru a suporta greutăți mari, componenta poate ajunge supraîncărcată, forțând-o să se rupă sau să se deformeze de la efort. De asemenea, pot apărea daune din cauza impactului fizic de la drumuri accidentate, gropi și coliziuni.
Cuprins:
Rolul și funcția axelor
Axele sunt componente critice ale sistemului de propulsie care conectează transmisia de roțile vehiculului. Axele sunt în principal însărcinate să transfere puterea de rotație și forța transmisiei, astfel încât vehiculul să se miște și să funcționeze.
Odată ce axul se rotește din cauza forței care vine de la transmisie, roțile care sunt conectate la acesta se vor întoarce și ele. Toți arborii de osie individuale au o diferență între două articulații universale sau UV și două jumătăți de axe.
Axul, lasă, în cele din urmă vehiculul să ruleze și facilitează mișcarea controlată a roților. Roțile mașinii dumneavoastră nu se vor mișca niciodată corect sau nu se vor mișca niciodată deloc dacă nu există arbori de transmisie de încredere.
Tipuri de axe
Tipul specific de arbore a osiei mașinii variază în funcție de cerințele tipului specific de vehicul. Fiecare ax se confruntă, de asemenea, cu diferite tipuri de solicitări. Este un factor care depinde de lungimea axelor în raport cu poziția rulmenților și butucilor vehiculului și de modul în care mașinile sunt proiectate pentru a fi atașate la arborii osiilor.
Următoarele sunt cele mai comune tipuri de axe la mașini:
Axe flotante
Acest tip special de ax are butuci în mijlocul a două componente, mai degrabă decât să aibă fețe de flanșă care conectează direct roțile și ax. Fiecare roată este conectată la un butuc, iar acest butuc se va roti pe rulmenții cu role atașați de ax la capetele arborelui axului.
Acești rulmenți de rulare sunt orientați în direcții opuse și sunt conici, rulmenții și butucii gestionând greutatea vehiculului pentru a elimina efortul de pe rulmentul osiei. Rulmentul axului plutește pur și simplu în loc să suporte cuplul sistemului de transmisie, deoarece nu trebuie să susțină greutatea vehiculului și încărcătura acestuia.
Axe semiflotante
Acest design special al axului mașinii are fețe de flanșă pe cele două capete exterioare ale arborelui osiei. Fețele sunt atașate direct de roțile conectate.
Axe cardanice
Acest tip de ax are elementele din designul axelor complet flotanți și semiflotante. Rulmenții lor sunt poziționați între arborele axului butucului și carcasa punții. Dar rulmenții rămân protejați în fața forțelor de îndoire sau forfecare.